Store Hours:
M-F 7:00 am to 9:00 pm
Saturday 8:00 am to 9:00 pm
Sunday 9:00 am to 5:00 pm
1800 Main Street
Suite 1000
Dallas, Texas 75201
469.248.3028
|
People that eat dark chocolate before exercising have lower levels of a marker for
oxidative damage and maintain steadier blood sugar levels.
Small amounts of dark chocolate can significantly deter exercise-induced
cell damage. The benefits are likely tied to cocoa content.
You can get cocoa polyphenol contentfrom dark chocolate
from non-Dutched (non-alkalized) cocoa powder –
dissolved in water, milk, or low-fat yogurt smoothies –
or the cocoa bean kernels called “nibs”.
THE MERCANTILE COFFEE HOUSE OFFERS ORGANIC,
NON-PROCESSED AND MINIMALLY PROCESSED DARK
CHOCOLATE WITH A VERY HIGH POLYPHENOL CONTENT
Cocoa polyphenols act on genes that reduce stress
and inflammation
People naturally produce reactive oxygen species – better known as
free radicals.
Overproduction of free radicals from smoking, pollution,
sunlight, high-intensity exercise, or natural aging can overwhelm
the body’s own antioxidant defenses and lead to oxidative stress.
Oxidative stress is linked to increased risk of major
disorders including cancer, Alzheimer’s, and cardiovascular disease.
The potential health benefits of polyphenols from cocoa include
enhanced cardiac, skin, and brain health.
The potential benefits of cocoa clearly stem from its extremely
high polyphenol content, which features unrivalled levels of
tea-type catechins and berry/grape-like procyanidins (health
promoting substances).
Coffee consumption reduces risk of cancersA recent analysis of the medical literature discussing 59 publications,40 prospective cohort studies, including 2,179,126 participants and 34,177 cases of cancer with an average follow-up of 14.3 years proved that coffee consumption may reduce the total cancer incidence and it also has an inverse association with some type of cancers, such as bladder, breast, buccal cavity and pharynx, colorectum, endometrium, esophagus, hepatocellular, leukemia, pancreas, and prostate cancers. Coffee reduces the incidence of agressive breast cancer according to a recent study from the Karolinska Institute in Sweden The authors found that post-menopausal women that drink more than 5 cups a day have a significantly lower incidence of agressive (non-hormone dependent) breast cancers. For more information:
Allgrove J, Farrell E, Gleeson M, et al. Regular dark chocolate consumption's
reduction of oxidative stress and increase of free-fatty-acid mobilization
in response to prolonged cycling.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2011 Apr;21(2):113-23
Davison G, Davison G, Callister R, Williamson G, Cooper KA, Gleeson M.
The Effect of acute pre-exercise dark chocolate consumption on plasma
antioxidant status, oxidative stress and immunoendocrine responses
to prolonged exercise. Eur J Nutr. 2011 Apr 5.
Yu X, Bao Z, Zou J and Dong J: Coffee consumption and risk of cancers: a meta-analysis of cohort studies. BMC Cancer. 2011 Mar 15;11:96. Li J, Seibold P, Chang-Claude J, at al. Coffee consumption modifies risk of estrogen-receptor negative breast cancer. Breast Cancer Res. 2011 May 14;13(3):R49. [Epub ahead of print] http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=130&a=122245&l=en&newsdep=130
|